Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Detta med att avhärda växter - vad gäller?
          KRT
          Inlägg 01-05-2012, 07:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Funderar på detta med avhärdning av växter, och inser att jag inte vill chansa wink.gif
          Att det är en chock för växterna att komma inifrån lysrörsbelysning och ut i direkt solljus förstår jag - men om man tar omvägen via ett uterum? Eller från ett uterum med kanalplasttak till ett växthus med glastak? Eller från ett växthus till utomhus?
          Någon som har några enkla regler eller tips man kan hålla sig till???

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 01-05-2012, 22:20
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Såpass härdigt träd hade jag haft ute sen länge även på nätterna och om det har vaknat bara ta in vid frost, hade inte alls orkat bära ut och in om det varit frostfritt på nätterna. det gör jag aldrig med växterna förutom vid frostrisk. Tidigare jag tar ut desto mer får jag dock bära ut och in. Men det behövs lite svala nätter för att dom ska avhärdas. Gäller kanske främst träd och buskar.

Jag tar ut mycket känsligare träd än så ute tidigt, bland annat japansk mispel började jag avhärda i mars, efter någon vecka tålde den även lite vårfrost på nätterna (fast den hade ny tillväxt så hade den hunnit ändra sig, hade jag tat ut den senare tror jag inte den hade klarat vårfrost), dock tog jag in den vid påskkylan och sen ut igen.

Här visar dom 0grader, och förra året hade jag nästan allt ute och det blev under -3c den 4maj hade även chili ute i drivbänk, konstigt nog tog det inte så hårt som jag trodde även om det blev skador på många känsliga växter. Men det återhämtade sig igen. Det som är positivt vid sena frostnätter är att dom är ganska kortvariga kanske bara någon timme på morgonen som det blir frost vid den tiden på året.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-09-2025, 04:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon