Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Nyinköpt sommarstuga, Stor gräsmatta utan rumskänsla
          Mumeli
          Inlägg 23-04-2012, 21:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 75 915

Vi har precis köpt sommarstuga. Tomten består av en gigantisk gräsmatta. Här har tidigare varit skog. Alltså finns det ett antal stora granstubbar och under gräset massor med rötter. En hel del sten också. Skulle gärna vilja kunna plantera lite träd och buskar för att få lite rumskänsla. Mottager gärna tips på hur och vad man kan göra.Bifogad fil  Tomten_och_f_rr_det.jpeg ( 68.25k ) Antal nedladdningar: 43

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          EKLO
          Inlägg 05-05-2012, 22:04
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Hej,

Även om man aldrig gör som nån annan: Det är roligt, idéuppiggande och tankeväckande att bläddra i trädgårdsböcker. Det finns hyllmeter på biblioteken, och rätt som det är sitter man där med en alldeles särskild längtan och önskan om en liten detalj...

För mig som odlar på en naturtomt finns redan uppvuxna buskar o träd i utkanterna, mina projekt handlar därför snarare om att spetta och gräva för odling (dvs i ren natur, inte i gräsmatta) - och jag är ju intresserad av att odla för att äta, grönsaker alltså. Då måste man tänka lite på vindar och sol/skugga. Upphöjda bäddar för grönsaksodling behöver inte vara raka ... om man inte vill. Vad jag ville säga med detta är att jag tror man måste utgå från vad man vill använda sin trädgård till - ska man ligga o sola och sitta och titta på något vackert som man inte behöver pyssla så mkt med? Vill man spela badminton och ha gott om plats för grillpartyn? Vill man lära om blommor och blad och buskar o träd och pyssla och skaffa nytt och fixa med färger och former? Vill man pyssla med sin grönsaksförsörjning? Vill man slippa insyn eller rama in utsikter? Vill man ha en vacker rabatt att titta på genom köksfönstret när man käkar...

Ja, kort sagt vad vill man ha sin jordplätt till? Där är vi ju olika.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 16:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon