Full version: Nyinköpt sommarstuga
Mumeli
Vi har precis köpt sommarstuga. Tomten består av en gigantisk gräsmatta. Här har tidigare varit skog. Alltså finns det ett antal stora granstubbar och under gräset massor med rötter. En hel del sten också. Skulle gärna vilja kunna plantera lite träd och buskar för att få lite rumskänsla. Mottager gärna tips på hur och vad man kan göra.[attachment=69468:Tomten_o...f_rr_det.jpeg]
Diabolique
Vad spännande!
Grattis till sommarstugan!
Den här tråden kommer jag följa med spänning eftersom jag också nyligen blivit med sommarstuga och vill skapa "rum" i den. smile.gif
HelénE
Eftersom det är sten och rötter så istället för att gräva, så bygg upp, dvs. gör upphöjda odlingar. Ytan är så platt så den skulle må bra av att få lite olika nivåer.

Du kan göra kullar du planterar i, aller upphöjda fyrkanter som du tex. bygger upp av byggtimmer.

Gräv bara upp grässvålen och vänd gräset neråt och sen "bygger" du ovanpå det. Nu under sommaren samt i höst så kan du spara gräsklipp, löv och kvistar och lägga i botten av tex. en "blivande kulle", och sedan till våren så lägger du jord ovanpå, då har du ett jättebra undermaterial (googla på odlingslipma).

Sen skulle jag vilja rama in delar. En syrenberså i nån del, en spalje från skjulet med klätterväxter, en blandhäck i ytterkanten osv. Är svårt när man inte ser hela ytan exakt.

Några fruktträd skulle också passa.

Helén

Mumeli
Stor tack för tipsen Helén. Jag hade lite tankar åt det hållet, men odlingslimpor hade jag inte kläm på. Det verkar vettigt. Fruktträd blir det nog också så småningom. Jag återkommer säkert med fler funderingar :-)

//Eivor
Rosan
Hejsan, jag kommer också följa denna tråd med spänning, min fritidshustomt ser ungefär likadan ut som din:[attachment=69695:TOMTEN.JPG]
Den köptes förra året men jag har inte hunnit göra så mycket med den. Det enda som tillkommit är att jag ställt upp fler pallkragar, totalt sex stycken samt gjort en hyfsad stor perennrabatt i nedre hörnet på bilden. Särskild mysig är den ju inte, vill också få mer rumskänsla.
HelénE
CITAT (Rosan @ 03-05-2012, 14:18) *
Hejsan, jag kommer också följa denna tråd med spänning, min fritidshustomt ser ungefär likadan ut som din:[attachment=69695:TOMTEN.JPG]
Den köptes förra året men jag har inte hunnit göra så mycket med den. Det enda som tillkommit är att jag ställt upp fler pallkragar, totalt sex stycken samt gjort en hyfsad stor perennrabatt i nedre hörnet på bilden. Särskild mysig är den ju inte, vill också få mer rumskänsla.

Nej det ser inte mysigt ut, men det finns ju potential.

En syrenberså skulle jag börja med någonstans, och så nån häck ller klätterväxter mot planket. Och så lite träd, fruktträd eller andra täd, och varför inte lite vinbärsbuskar?

Helén
Rosan
CITAT (HelénE @ 03-05-2012, 20:55) *
Nej det ser inte mysigt ut, men det finns ju potential.

En syrenberså skulle jag börja med någonstans, och så nån häck ller klätterväxter mot planket. Och så lite träd, fruktträd eller andra täd, och varför inte lite vinbärsbuskar?

Helén

Tack för dina tips, Heléne, särskilt den med syrenbersån.
Äppel- och plommonträd ska jag också plantera samt röda-, vita och svarta vinbär. Ser mycket fram emot att få sylta och safta om några år - det är rena terapin för mig om höstarna.
Jag hade även en idé om denna fina trädgårdspaviljong kunde funka, tex i den övre högra hörnet på bilden, så att man kan njuta av lite kvällssol. http://www.clasohlson.com/se/Trädgårdspavi...ola/Pr314513000
HelénE
CITAT (Rosan @ 05-05-2012, 11:51) *
Tack för dina tips, Heléne, särskilt den med syrenbersån.
Äppel- och plommonträd ska jag också plantera samt röda-, vita och svarta vinbär. Ser mycket fram emot att få sylta och safta om några år - det är rena terapin för mig om höstarna.
Jag hade även en idé om denna fina trädgårdspaviljong kunde funka, tex i den övre högra hörnet på bilden, så att man kan njuta av lite kvällssol. http://www.clasohlson.com/se/Trädgårdspavi...ola/Pr314513000

Paviljongen ser helt OK ut men beskåda den helst i verkligheten och känn efter om konstruktionen verkar stabil. Det kan nämligen se bättre ut på bilden än i verkligneten, har sett flera komisars paviljonger som blåst sönder.

Ovh glöm för allt i världen inte att ta bort takduken på vintern...jag hade en gedigen fyrkantig paviljong från K-rauta, faktiskt väldigt bra kvalité och taket var tätt för hällregn, men så ett år blev taket kvar på vintern och tja jag försökte sopa bort snä men sen kom en rejäl snöstorm och då blev det för mycket för stommen, trots att den var rejäl, den vek sig både här och där...duken färemot höll...

Numera har jag ersätt det hela av en rejäl träpaviljong med gediget tak...då sånt som måste tas ner på vintern egentligen inte är något för mig.

Helén
EKLO
Hej,

Även om man aldrig gör som nån annan: Det är roligt, idéuppiggande och tankeväckande att bläddra i trädgårdsböcker. Det finns hyllmeter på biblioteken, och rätt som det är sitter man där med en alldeles särskild längtan och önskan om en liten detalj...

För mig som odlar på en naturtomt finns redan uppvuxna buskar o träd i utkanterna, mina projekt handlar därför snarare om att spetta och gräva för odling (dvs i ren natur, inte i gräsmatta) - och jag är ju intresserad av att odla för att äta, grönsaker alltså. Då måste man tänka lite på vindar och sol/skugga. Upphöjda bäddar för grönsaksodling behöver inte vara raka ... om man inte vill. Vad jag ville säga med detta är att jag tror man måste utgå från vad man vill använda sin trädgård till - ska man ligga o sola och sitta och titta på något vackert som man inte behöver pyssla så mkt med? Vill man spela badminton och ha gott om plats för grillpartyn? Vill man lära om blommor och blad och buskar o träd och pyssla och skaffa nytt och fixa med färger och former? Vill man pyssla med sin grönsaksförsörjning? Vill man slippa insyn eller rama in utsikter? Vill man ha en vacker rabatt att titta på genom köksfönstret när man käkar...

Ja, kort sagt vad vill man ha sin jordplätt till? Där är vi ju olika.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon