Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Frågor om vinterförvaring och tilläggsbelysning/driftkostnad
          CharlotteF
          Inlägg 07-05-2012, 08:05
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem nr: 45 419

Jag var lite osäker på vilken kategori jag skulle ställa denna fråga i, men då det handlar om ätbara saker fick det bli här. Jag undrar över detta med tilläggsbelysning vintertid! Jag har tydligen nu under graviditeten då jag har ont och inte kan gräva i trädgården istället börjat köpa på mig en massa växter till uterummet! coolgleam.gif tex fikon, citron, kalamondin (har även funderingar på ett litet (frukt?)träd av något slag). Och nu börjar jag fundera på vinterförvaringen.

Vi har ett stort hus med stor källare. Jag har inte mätt temperaturen i de olika rummen i källaren, men i matkällaren borde det vara enstaka plusgrader vintertid. Där är det helt mörkt. Jag vinterförvarade mina fikon där, men ser ännu inget liv i dem så något fel blev det nog.. Troligen för lite vatten. Det finns fler rum i källaren som är lite varmare men fortfarande svala, och med lite mer ljus. Jag ska mäta temperaturen i dessa rum i vinter, för just nu är det ju varmare i hela huset.

Om källarförvaringen inte blir bra så tänkte jag ha dem någonstans på bostadsplanet istället, då med tilläggsljus! Och här börjar tankarna vandra.. Hur många lysrör behövs till hur många plantor, hur vet man liksom? Hur mycket kostar det i drift att ha dessa lysrör igång, och hur många timmar och när varje dygn ska de vara tända?

Väldigt tacksam för alla tips! smile.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 07-05-2012, 09:32
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Så här har jag det hos mina övervintrare

18 timmar per dag (från morgon till kväll) och använder två st 38 watt (105cm) av märket Sylvania Aquastar och det räcker för ett normalt stort fönster.

Sedan finns det mängder med olika lysrörs märken och andra sorter av ljuskälla. Man får testa sig fram och se vad som passar en själv.

Jag ska nog testa andra typer av ljus till vintern kanske LED eller annat.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 20:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon