Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vilka rosor skall jag välja? Experthjälp:)
          Bonitas
          Inlägg 09-05-2012, 08:03
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 33
          Medlem nr: 18 392

Nu är vi äntligen igår i vår trädgård efter 4 år som husägare! Jag har alltid drömt om att ha rosor i trädgården och nu skall drömmen äntligen uppfyllas. Men som nybörjare är det månda frågor som ploppar upp smile.gif

Om ca 1 månad så kommer våran stengång vara klar. Planen är att göra rabatter längstmed den. Söderläge och sol i princip hela dagen. Höjd ca 40-50 cm (kommer plantera lavendel och andra perenner i samma rabatt så vill ha ungefärlig samma höjd). En röd sort och en vit sort. Gärna lite doftande. Vi bor 3 mil norr om gävle så vi hamnar i zon 4.

Jag har läst och läst men blir bara mer förvirrad när jag inser att det är en stor rosvärld wink.gif Skall man köpa krukodlade eller barrotad? Rötäkta eller ej rotäkta? Kan jag beställa hem rosor nu och plantera dem i hinkar/krukor medan vi jobbar med stengång och rabatt för att sedan plantera ut dem om ca 1 månad?

Finns det någon vänlig själ där ute som kan guida mig i rosdjungeln? Vilken/vilka rossorter rekommenderar ni för mitt ändamål?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 08:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon