CITAT (oliv @ 09-05-2012, 11:44)

Jag kan berätta hur jag själv gör och vad som fungerar för mig (vi glömmer det här med expert):
Det går bra att kruka rosor, tills man kan utplantera dem (men plantera innan vintern, det är lite svårare att övervintra i kruka).
Det spelar ingen roll om man köper krukodlad eller barrotad (barrotad säljs bara under den kallare årstiden när rosen är i vila, krukad kan man däremot plantera när som helst på året).
Inte heller om rotäkta eller ockulerad (det finns lite olika åsikter om detta, men oftast kan man inte välja alls), men plantera djupt (med ockuleringsstället 10 cm under jord), så att om rosen fryser bort kan den komma tillbaka underifrån.
Vilka sorter: jämför med andra som odlar i samma zon, vilka rosor som fungerar, rosorna ska klara din zon med bra marginal om man inte vill pyssla mycket med dem.
Tack för ditt svar! Jag är som sagt helt ny inom detta område men det är alltid kul att lära sig om trädgård!
Planteringen utomhus kommer att ske om ca 1 månad så innan vintern blir det garanterat (det kliar i mina fingrar haha).