CITAT (octachoron @ 09-05-2012, 11:48)

Så kallade rabattrosor har kort livstid i norra Sverige, samma sak gäller även de flesta tehybrider (ingen 'Peace' har överlevt hos mig).
Om du köper rosor vid denna tid ska de INTE vara barrotade, barrotade rosor köper man tidigt på våren eller till hösten (höstplantering rekommenderas EJ i norra Sverige) när rosorna är i vintervila.
Rotäkta rosor är på modet men ger oftast inte bättre resultat än de ockulerade ("ympade") rosor som är vanligast.
En så pass låg ros som 40-50 cm begränsar utvalet en hel del.
Här passar nog s k marktäckande rosor. Se ett antal på
http://tradgarn.com/Vaextsortiment.php?fid...sd_es_1_clear=1De brukar vara lättodlade och blomma mycket.
Hej och tack för fint svar! Vet du varför har just rabattrosor kort livstid i norra sverige? Vill ju ha rosor i rabatten

Är det en dum idé tro?
Jag har tänk att beställa rosor från rosenposten, vet du om de är krukodlade? För vad jag förstår det som så har de flesta webshopar barrotade rosor? Ska testa att maila rosenposten och se.
Planteringen ner i mark kommer ske om ca 1 månad så innan hösten blir det iallafall. Är så sugen och hade allra helst planterat mycket tidigare! Gör ingenting om rosorna blir lite högre men dom får inte bli alltför buskiga och höga. Tanken är att man skall kunna gå igenom rabatten på ett par trampstenar så ja, upp till 60-70 cm skulle nog också funka.