|
Varför inte bygga stora odlingslådor / bäddar på vänstra sidan där det nu ser ut att stå några mindre bäddar? Fylla hela den sidan från där nu vattenkannan och det står fram till tallen.
Sen på höger sida där det nu är några buskar och ett par träd så skulle en lång rabatt längs hela sidan passa. Man kan ta bort grässvålen och vända den ner, lägga tidningar på och sen bygga en kant av brädor i höjd "en liggande jordsäck" och sen fylla på jord från säckar. Jag har precis gjort så till en häck, byggde kanterna runt, la ut säckar med jord "inom ramen" och sprättde sen upp dem i den bygda ramen.
Stenpartiet som ni börjat på är ju bara att fortsätta med, stenpartiväxter brukar inte ha så stora krav.
Men sen längre bort vid tallen osv. där skulle jag nog inte kämpa för hårt mot naturen utan fokusera på växter som trivs i den mijön. Bland växter som gillar surjord så finns det ju mer än rhododentron att välja bland. Astillbe, magnolia, staketdruvor, amerikanska blåbär, men det beror ju lite också på vilken zon ni bor i.
Jag tycker dock det är för mycket sten i den änden på trädgården för att det ska vara snyggt, jag skulle nog hellre bygga upp kanterna på vänstra sidan av torvblock.
Markbeläggning så skulle jag föreslå nån form av sten beläggning där ni inte vill ha gräs.
Helén
Redigerat av HelénE: 09-05-2012, 17:11
--------------------
Helén Zon 2, utanför Stockholm
|