CITAT (*Stintan* @ 10-05-2012, 21:51)

Ungarna har väl föräldrar! Varför tror du att folk är så oinformerade hela tiden. Det tror inte jag. Att börja röka kan vara t.ex. grupptryck, nyfikenhet (en eller några gånger är inte farligt tror man) det finns säkert fler anledninga till att folk gör saker som är farliga/skadliga.
Jo man skuldbelägger folk när man matar med att dom borde motionera mer, äta bättre , inte göra si o inte göra så. Själv blir jag obstinat av sånt. Ju mer folk tjatar desto mer gör jag tvärtemot.
Det där är väldigt intressant! Menar du att du känner skuld inför dig själv? Kan du beskriva lite mer konkret?
Om du och många andra känner sig obstinata av information om motionens fördelar, vad skulle då istället öka motivationen? Hur ser dom perfekta morötterna ut?
Själv ser jag två svårigheter i det hela.
1. Människor tror inte att dom skall drabbas av något som ännu inte har hänt och ju yngre och friskare man är ju svårare har man att ta till sig budskap om allvarliga hälsoproblem som kanske dyker upp i framtiden.
2. När det gäller vinster som att man blir piggare, gladare, får mer ork även mentalt och får mer lust att ta itu med vardagsbestyren, sover bättre osv så är det vinster som kommer efter ett tag och den som inte upplevt det kan nog inte föreställa sig hur det känns.
Redigerat av Christa: 11-05-2012, 06:28