CITAT (RonjaRövardotter @ 22-03-2012, 09:06)

Jag har en idé om att göra komposter av pallkragar. Skulle det vara en bra idé att sätta ihop ca 3 pallkragar, göra en av sidorna som en öppningsbar dörr så det går lätt att ta ut jorden? Kan den vara helt öppen upptill? Ska jag fräsa långsmala hål i sidorna (där de olika pallkragarna ligger emot varandra) så det blir luftigt?
CITAT (EKLO @ 22-03-2012, 10:18)

Det går säkert jättebra m pallkragar. Luftning är ju bra, men jobbet med att sköra ut hål i redan befintliga kragar kanske avskräcker? Tänker att man kan kompensera luftningen till ganska stor del genom att gräva om komposten oftare.
Nu är jag en mycket oerfaren komposterare, och jag ska bara kompostera trädgårdsrester på lotten, ingen mat. Men jag hade också tänkt att anväda pallkragar staplade på varandra och sen bara lyfta bort dem en och en när det är dags att tömma och sen bygga upp den igen på nytt ställe för nästa omgång. Behövs lufthål längs med sidorna egentligen för optimal kompostering? eller räcker det att vända runt och blanda innehållet ibland?
Om det behövs lufthål kan ju lagom tjocka klossar i hörnen mellan kragarna skapa luftspringor av lämplig höjd.
Hittade en träskiva med rätt mått på godsmottagningen på jobbet att ha som lock. Är det fördelaktigt med lock? Borde ju hålla kvar både värmen och fukten bättre med lock tänker jag eller blir det för tätt?