Jag har en okänd sort som stod på tomten när jag flyttade in. Den är "bra", men luktar väldigt stark och smaken är speciell. Lukten runt busken och till viss del om bären påminner starkt om kattkiss. Jag köpte en till buske för att ha "ätbär" och valde då Intercontiental. När båda hade bär provsmakade jag och min kompis båda och funderade på vilken som var godast. Den gamla buskens bär smakade "mer" och Imperial smakade mer "vanligt". Helt klart olika, men svårt att säga vilken som var bäst. Jag är intresserad av ytterligare buske, men kommer välja väldigt noga för att få "rätt" sort. Jag har läst mig till att Ola ska vara väldigt bra, i England anses sorten Noiroma vara den med sötast bär, men jag har inte sett den någonstans. Nån här som vet mer?
Tips: Jag äter bären färska till gröten på morgonen. Har fryst dem som de är utan socker. Tar burken ur frysen och skakar den, rullar ned en näve bär i gröten. De tinar fort när jag rör runt i gröten. Enkelt och gott. En skivad banan till och en skvätt mjölk och det blir en riktig "söndagsfrukost"!
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|