CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-05-2012, 21:21)

Christa jag hade en gång en granne som dog när han var högst 45 år i lungcancer. Har var mycket sjuk och dåligt innan.
Men han hade ALDRIG rökt, han hade aldrig druckit någon alcohol osv. Han sa till mig en gång, hade jag vetat det innan så hade jag nog inte varit så skötsam.......
Man vet aldrig vad livet har med sig för oss. Man skall också leva och inte hela tiden tänka på det som eventuellt kan hända
Elisabeth
Det gäller naturligtvis att hitta en balans som innebär lagom engagemang i hälsan. Jag engagerar mig nog för mycket ibland men jag har samtidigt lyckats bli av med en hel uppsjö av hälsoproblem så hade jag inte engagerat mig alls så hade livskvaliten varit låg om jag ens hade levt idag.
Att göra roliga saker påverkar hälsan i positiv riktning. Jag läste t ex om ett gäng utbrända som börjar sjunga tillsammans och dom blev av med en hel rad hälsoproblem.
Mina försök att få hjälp hos sjukvården har dock bara gett nackdelar och sämre hälsa. Ingen hade varit gladare än jag om jag hade haft något stöd från dom och inte behövt ta reda på allt själv och köra huvudet i väggen åtskilliga gånger.
Jag har dock hört människor säga att dom hellre vill ha piller än göra något själva när dom fått höga blodfetter eller annat där man faktiskt vet att så kallade livsstilsförändringar kan göra att kroppen fungerar igen. Det har jag svårt att förstå.