CITAT (*Stintan* @ 14-05-2012, 09:53)

Men så heter du inte Boris heller
Min svåger heter Boris med uttal som det stavas och låter som det svenska uttalet i länken. Han är född svensk av svenska föräldrar.
När det gäller namn som ditt Anma så har man nog i Sverige tyckt att det är "lite fint" att lägga till ett -e i sitt namn utan att man haft för avsikt att uttala denna bokstav. Därför kan det bli lite krockar när man inte vet om -e ska uttalas eller inte.
Mitt e finns inte där för att jag ska vara märkvärdig i alla fall. Jag är född i Finland och där heter man Anne med e.

Vad jag menade är att man nog ska uttala namnet så som personen som bär det tycker och inte som svenskt uttal bara för att man råkar bo i Sverige. Fast man vet ju inte hur personen vill ha sitt uttalat innan personen säger det förstås. Jag är snabb med att rätta om någon uttalar mitt fel.
Tillägg: Förutsatt att det är möjligt att uttala namnet korrekt så klart. Heter man något tungvrickarnamn eller Kyllikki, som ju är svårt för en svensk att få rätt, då får man nog acceptera att bli kallad för något försvenskat. Som mitt flicknamn, ingen svensk klarar av att uttala det korrekt. Däremot ska man ju inte uttala ett namn på svenska bara för att det finns ett svenskt uttal även om namnbäraren säger att det ska uttalas på ett annat sätt.
Redigerat av Anma: 14-05-2012, 13:49