Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Förädling av stort frösått äppelträd, Ett exempel
          P-A Albinsson
          Inlägg 15-05-2012, 22:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem nr: 71 556

I år gav jag mig på att försöka förädla ett frösått äppelträd. Det står skymt nere i en slänt tätt mellan två ekar och har därför vuxit lustigt. Fem stammar som alla går i bågar åt väster och inte så mycket grenar från dessa stammar. Från början tog de nästan i marken allihop. Ett riktigt dåligt läge för ett träd kan man tycka men det kommer mycket frukt (dock hemskt sura) så helt dåligt kan det inte vara. För tre-fyra år sen beskar vi trädet så grenarna inte tog i marken. Och i år har jag ympat in närmare 100 ympar i drygt hälften av trädet. Funkar det bra tänkte jag ta resten nästa år. Ympriset jag fick tag på var mest Ribston, Ingrid Marie och Gravensteiner. Sen en del blandade andra sorter från andra träd som jag beskurit lite lätt. Jag gjorde mest skarv- och läggymp och gjorde det tidigt på våren. Jag testade även klyvymp. Senare på våren barkymp. Bara eltejp som fastsättning. Håller tummarna att många tar sig bra.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMG_1950.JPG ( 997.95k ) Antal nedladdningar: 49

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 22:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon