Här mina erfarenheter av basilika:
- Först sår jag dem i liten kruka eller ett tråg, och separerar och planterar om senare, när de blivit ca 2-3 cm höga. Ha inte för många plantor i samma kruka (i slutgiltiga krukan). Ju färre de är, desto kraftigare plantor. Jag läste någonstans om bara EN planta per kruka (3-4 liters) som hade blivit en jättestor skörd! Själv brukar jag ha ca 5-6 plantor i stor kruka. Och många krukor. Balkonglåda har jag också provat i, men den är så grund att den måste vattnas hela tiden.... Stora krukor håller fukten bättre.
-Jag bor i zon 5, så det är aldrig under hela sommaren garantier på varma nätter, kan bli mindre än 10 grader när som helst, även i juli-augusti. Därför har jag basilika bara inomhus, dels i kökets söderfönster, dels i en glasveranda.
Använd välgödslad jord, och gödsla under sommaren, så blir bladen stora och fina.
Basilika som man inte äter färsk, blir bäst fryst. Om man torkar, blir det bäst om man först doppar kvistarna i kokhett vatten (blixtsnabb förvällning), då behålls både färg och smak väldigt bra.
--------------------
/// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika. Och mitt kostval är vegg.
|