Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Sork och odling i sand, Undviker sorkar sandodling?
          H Anders
          Inlägg 14-05-2012, 11:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 68
          Medlem nr: 27 744

Jag har haft ett omfattande sorkangrepp. De har förstört en tio meter lång upphöjd rabatt. mad.gif Därför har jag grävt ur all jord ur den.
          Nu har jag två val. Antingen ta bort rabatten och så gräsmatta eller göra en rabatt med odling i sand. Jag kan föreställa mig att det är svårare för sorken att gräva gångar i sand.
          Är det någon som har erfarenhet kring detta?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          H Anders
          Inlägg 16-05-2012, 19:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 68
          Medlem nr: 27 744

Nu är sorken död. Jag har bit för bit förstört gångsystemet och nu var det koncentrerat till ett mindre område. Jag stack ned en vattenslang och ganska omgående kom en sork, stor som en råtta, upp. Vi slog ihjäl den och lät vattnet stå på tills hela systemet verkade fyllt.
          Den sprang även på markytan så nät i botten hade inte hjälpt. Nu hoppas vi att det inte finns fler. I så fall provar vi samma sak igen.

Nu har vi flyttat den enda växt som sorken skonade, stormhattarna. Men de är ju giftiga från rot till topp.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-05-2012, 20:30
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (H Anders @ 16-05-2012, 20:58) *
          Nu är sorken död. Jag har bit för bit förstört gångsystemet och nu var det koncentrerat till ett mindre område. Jag stack ned en vattenslang och ganska omgående kom en sork, stor som en råtta, upp. Vi slog ihjäl den och lät vattnet stå på tills hela systemet verkade fyllt.
          Den sprang även på markytan så nät i botten hade inte hjälpt. Nu hoppas vi att det inte finns fler. I så fall provar vi samma sak igen.

Nu har vi flyttat den enda växt som sorken skonade, stormhattarna. Men de är ju giftiga från rot till topp.

Troligen vattensork/mullsork. Jag hade problem med en sån förra året innan jag lyckades stänga in den i en gång och stampade ihjäl den. Jag hittar fortfarande gömda hål och trampar ner i gångarna både i rabatter och gräsmatta.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-08-2025, 20:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon