Jag håller faktiskt på att förflytta praktlysing, japanska lyktor och bergklint till en föredetta ogrässlänt där jag just tänkt de kan slåss med varandra, och lite av det ogräs som fortfarande då och då ploppar upp. Inget i närheten som "kan gå förlorat". Bara rejäla buskar och träd omkring.
Jag satte rätt många där förra året, men det är fortfarande öppen mark, så jag får nog förflytta lite till.
Men såpnejlokorna lär inte passa där, de kommer vika sig i första slagregn. De jag har i en plantering har numera fått rejält armeringsnät att växa igenom så de kan stå hela sommarn. Tidigare så precis innan blomning kom ett slagregn och knäckte dem...alltid.
De är fina, men jag tycker de kan hålla sig där de är. Inte frösprida sig, för de måste de gjort, så långa rötter har de nog inte.
Japanska lyktorna de är ju otroliga när de väl tagit fäste, där kan man tala om långa rötter...Som tur är så är det ganska lätta att rycka upp, även om de ploppar upp igen på samma ställe bara en rotbit är kvar. Praktlysing och såpnejlika däremot de sitter ju som berg...
Aklejor har jag också överallt, precis överallt är de, i alla rabatter, i höggräs. Men den den har ju ett lägre blandverk och därför tycker jag inte den tar över lika mycket, snarare så är dem bra i vissa rabatter att dölja allt gräs och smultronblad och annat ogräs som man helst ej vill se.
Praktbetonika har jag också väldigt mycket av, de sprider som också som annat, men det är samma där att de är så låga och döljer ogräs bra, så de stör mig inte heller att de sprider ut sig. Det är när de höga växterna tar för mycket plats som jag tycker det blir problem. Först är det snyggt...sen tar det liksom över allt om man inte rensar och rensar och rensar...
Helén
Redigerat av HelénE: 18-05-2012, 20:42
--------------------
Helén Zon 2, utanför Stockholm
|