Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hönsgödsel
          mullkärringen
          Inlägg 19-05-2012, 06:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem nr: 76 025

Godmorgon!
          Har tagit över min fars hus med tillhörande trädgård och diverse tillbehör.
          Jag vet att han löste upp hönsgödsel (pellets) i vatten och gödslade med och fick fina skördar och blommor.
          Kan nån tala om hur man doserar och kan man använda hönsgödsel till allt dvs perennarabatten,hallonen, allt i växthuset mm?
          Och behöver man gödsla allt och hur ser man om plantorna har näringsbrist (tänker framförallt på tomater,gurka,paprika)?
          Har även hittat oöppnade påsar med Algomin & Blå korn, är det något jag kan använda mig av och var i såfall?

Tacksam om nån kan upplysa mig // Lotta

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          LasseB
          Inlägg 19-05-2012, 08:52
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem nr: 12 065

Hej
          Hönsskit är skitbra. lång verkan och ganska så luktfritt, om man mullar ner det och inte bara lägger det på ytan. Just därför har jag aldrig löst upp hönsskiten i vatten så dosering vet jag inget om. Tycker det är att göra sig extra arbete till ingen nytta.
          Missade algomin och blåkorn Det sistnämnda är ett kostgödsel som måste vattnas/regnas ner annars riskerar du brännskador på växtligheten.
          Personligen skulle jag använda dessa två bara till gräsmattan.
          Lycka till

Redigerat av LasseB: 19-05-2012, 09:00

Citera
          duo2010
          Inlägg 19-05-2012, 16:31
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 213
          Medlem nr: 29 724

CITAT (LasseB @ 19-05-2012, 09:52) *
          Hej
          Hönsskit är skitbra. lång verkan och ganska så luktfritt, om man mullar ner det och inte bara lägger det på ytan. Just därför har jag aldrig löst upp hönsskiten i vatten så dosering vet jag inget om. Tycker det är att göra sig extra arbete till ingen nytta.
          Missade algomin och blåkorn Det sistnämnda är ett kostgödsel som måste vattnas/regnas ner annars riskerar du brännskador på växtligheten.
          Personligen skulle jag använda dessa två bara till gräsmattan.
          Lycka till

Hej
          håller med, höns till ätbart ev algomin om det är den ekologiska, men blåkornskemikalierna till gräsmattan (fast det är inte så bra för maskarna o mikrolivet i jorden) och det bränner om man inte vattnar regält. Dosering för hönsvatten hittar du nog i ngn tråd här på Odla jag brukar mylla ner den. ngr veckor innan plantering och kanske en liten dos senare på säsongen. Det innehåller mckt kväve så vill man inte ha massa gröna blad o lite blommor får man ta det i smådoser. En stor näve till 10 l vatten kanske?
          rolleyes.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 00:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon