Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Bambu Simba, Död efter vinter i kruka?
          Carex
          Inlägg 21-05-2012, 12:05
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 189
          Medlem nr: 6 174

Förra sommaren köpte jag en bambu att ha i en kruka på balkongen. Bambun heter Simba och krukan är ganska rejält tilltagen och har stått på krukfötter hela vintern. Jag köpte bambun i tron att den var tillräckligt härdig för att klara av en vinter på min balkong (Göteborg) Den såg så fin ut hela förra sommaren.
          Nu verkar den stendöd. Jag har klippt bort allt torrt och det skjuter inte något nytt och alla kvistar var knastertorra.
          Hur länge bör jag vänta innan jag slänger ut den? Finns det något hopp för den?
          Någon som har tips på vilken annan sort jag kan välja om jag vill ha bambu igen? (den kommer isåfall stå på en Stockholmsbalkong) fins det överhuvud taget någon chans att ha en perenn bambu i kruka på balkong eller är det ett lönlöst projekt?

--------------------
          Zon II Stockholm. Min blogg om passionen till odlandet Green Thumbs

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 21-05-2012, 21:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Allt städsegrönt har väldigt svårt att övervintra i kruka, buxbom och murgröna är också populära växter att ha på balkongen men som oftast får svåra skador längre fram ibland även dör.

Allt som fäller bladen till hösten-vintern och sånt som vissnar ner tål (klarar sig bättre) att växa i kruka. Då blir inte senvintern-våren lika påfrestande. Så elefantgräs är mycket bättre alt än bambu. Tror dock bambu skulle kunna klara sig om du isolerar så tempen inte svänger för mycket och att du skyddar mot solen i början alt placera den i skugga och vattna tidigt.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 21:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon