CITAT (KRT @ 26-05-2012, 00:59)

Malcom - kontakta din behandlade läkare eller vårdcentral och be att få hjälp av en dietist. Eller kontakta dietisten på boendet där du nyss var, den personen kan säkert hjälpa dig!
Börja inte, och jag menar verkligen [b]INTE laborera med LCHF och liknande själv!!! [/b]Det finns mycket spridda åsikter om LCHF, och vissa menar att det är utmärkt medan andra anser att det inte alls är så bra. Man kan ha vilken åsikt man vill, jag tänekr inte lägga någon värdering i det. MEN det är utomordentligt viktigt att en person som har en kronisk allvarlig sjukdom lägger upp diet och förändringar i livsstil tillsammans med behandlade läkare och inte börjar lita på någon självlärd LCHF-förespråkare som det tyvärr finns gott om på nätet....
Det skulle inte jag heller ha gjort om jag vore i dina kläder. Med tanke att du haft stroke 2 gånger, så är det förmodligen extra viktigt för dej att ta det försiktigt med den saken. Speciellt om de orsakades av proppar. Om jag förstått det hela rätt, så är det ju just igenslammning av blodkärlen som man är mest rädd för att LCHF-dieten ev kan bidra till.
Naturligtvis måste du i alla fall diskutera detta med din läkare som sköter din diabetes först. Det må så vara, att många upplever sej må så mycket bättre av LCHF än av traditionell diabeteskost, men att övergå till en sådan kost innebär ju faktiskt också att man i.o.m detta förmodligen blivit mer kostmedveten. Kanske är det just detta som haft den största effekten på blodsockersvängningarna.
Hittills har ju traditionell diabeteskost visat sej ha god effekt för flertalet diabetiker, och med tanke på att du har såpass dålig koll på näringslära ännu, så börja med att informera dej bättre om den saken innan du börjar med LCHF. Det slipper du ändå inte ifrån, om du vill kunna ta hand om din sjukdom på bästa sätt, och lättaste vägen att få kosthållningen individanpassad för just dej, är trots allt via dietistkontakt.
Det finns väl dessutom heller ingen anledning för dej att "ge dej ut på djupt vatten", innan du testat vad effekten blir om du inte slarvar med kosten först. Det är trots allt den traditionella diabeteskosten som mest liknar den mat de allra flesta vanligtvis brukar äta.
Redigerat av Cacki: 26-05-2012, 07:31