CITAT (flaxss @ 26-05-2012, 20:47)

Mullbär funkar bra i kruka och ger lika bra med frukt som fikon gör i kruka och växer på samma vis,, har själv sett/sålt på plantskolor både mulle, nigra 'pendula', alba, rubra ge massor av frukt i ganska små krukor (3-5L). Alla dom jag skrev upp kan ge frukt i kruka. Bara dom får rätt skötsel och har rätt ålder inne.
Dom som jag är osäker på är dock Asimina triloba,, om den ger bra med frukt i kruka men inte omöjlig. Några av dom tropiska kan med vara knepiga dock ej omöjligt heller. Men man bör helst redan köpa färdiga och namnsorter. Från frösådd blir det kanske inte så mycket frukt och tar oftast minst 10år. Redan färdiga namnsorter av tropiska frukter hittar man från Europa.
I skyddade lägen i zon 3-4 kan man odla andra mullbär än just mulle som jag tycker är ganska tråkig.
Åh va kul. Har du tips på bra ställen att köpa på, hittar inte så mycket spännande i Sverige. Köpte buskar och träd från tyskland i våras och det var smidigt men dom har tyvärr inga fruktträd och liknande.
Oj finns det sorter som funkar på friland här, vore väldigt roligt med några sortnamn om du har. Jag har ganska skyddat, sen har jag allt i upphöjda bäddar med markväv och har möjlighet att lägga på fiberduk på vintern/våren om det behövs.