Det ser ut som en helt vanlig bålgeting. Kanske inte helt vanlig, eftersom det förmodligen är en drottning. De är betydligt större än de man sedan ser under sommaren. Det är lite svårt att avgöra eftersom den är i skugga. Annars är de mycket rödare än de vanliga.
Det var synd att du dödade den istället för att locka ut den. Nu blir det ett bålgetingsamhälle mindre.
girl_cray3.gif ( 2.61k )
Antal nedladdningar: 4Bålgetingarna tillhör mina favoriter bland flygande kryp. Framför allt eftersom de skyddar mig mot vanliga getingar. Här kan du läsa mer om getitingar:
Naturhistoriska Riksmuseet"Bålgeting
Bålgetingen är vår största getingart. Den känns lätt igen på den mer gulröda färgen på bakkroppen och de rödaktiga partierna högt på huvudet. Trots att den är stor och brummar kraftigt när den flyger är den vår mest fridsamma geting!
Det finns många sägner, myter och vandringshistorier om bålgetingen, och den framställs ofta som attackbenägen. Sanningen är att man måste provocera den ordentligt för att få den att gå till attack och stickas.
Bålgetingen är en karaktärsart för eklandskapet, det är bland annat därför den är är utsedd till Smålands landskapsinsekt. Den väljer gärna en hålighet i ett gammalt träd, eller kanske ett vindsutrymme som boplats."Om du har den kvar kanske du kan skicka den till Gossen Ruda. Han saknar en i sin samling tror jag.
ja2.gif ( 4.56k )
Antal nedladdningar: 4