CITAT (Eva 33c @ 27-05-2012, 21:42)

Det är förstås ett generellt råd att inte sätta vedartade växter djupare än de stått i sina krukor då inte alla har möjlighet att bilda nya rötter längs stammen och rotsystemet faktiskt kan drabbas av syrebrist om man sätter för djupt. Men med en ungplanta kanske det går bra och om du provat med just denna sort så vet vi att det går bra. Men det går bra att låta bli också, som du skrev. Jag har aldrig klippt i mina buskar, de planterades 1998 tror jag, de växer lagom tätt och fint av sig själv tycker jag. Om plantan blir gles och tanig så hjälper knappast en klippning väl? Orsaken måste väl i så fall vara brist på något, som ljus eller näring tex? Man kan inte klippa fram tillväxt har jag lärt mig i alla fall. Att klippa ner en nyplanterad buske skulle i alla fall inte jag göra första året då den kan behöva alla gröna blad för att samla näring till rotsystemet och etablera sig inför vintern. Blåbärstryet tror jag också blommar på fjolårsgrenar, kan vara bra att tänka på. Mina blommar nu

Men det är en lättskött buske så den tål nog lite varierande behandlingar utan att gå under.

Allt för djupt är kanske inte är någon idé. Att sätta djupt är ingenting nytt, många bärodlare gör det för att få stabilare buskar och undvika stammighet. Det underlättar vid maskinskörd.
Är man orolig för rötternas syrebrist så bör man dränera marken som första steg, rotsystemet är mer omfattande än vad det är i krukan och kommer att växa ner i djupare jordlager.
Väldigt många buskar kan bilda rotanlag, eller som t.ex. svart vinbär har latenta rotanlag. De bildar rötter så fort man mörklägger skotten. Vissa grundstammar till äppelträd förökas genom att kupa upp jord mot stammarna.
Jan Lindgren har säkert koll på vad gäller blåbärstry, men jag skulle gissa på att den går att föröka med vedartade sticklingar.
Jag planterade Karin och Fialka förra året, det ser riktigt fina ut i år och har blommat bra. Jag hoppas på att få smaka bären för första gången.