Medlem
Antal inlägg: 165
Medlem nr: 3 359
Jag har pantersniglar i min trädgård, dock inte så många nu som förr. De håller mest till vid komposten eller under krukor och andra ställen som är fuktiga. Vi renoverade för ett par år sedan och pantersniglarna var inte sena att utnyttja ihåligheterna i teglet som stod uppallat på gården. Jag travade om allt teglet och samlade ihop litervis med snigelägg som jag stoppade i frysen f.v.b. till soptunnan. Jag tror inte att de är lika agresiva som spanska mördarsnigeln men de var förtjusta i mina dahlior och innan jag förstod varför dahliorna försvann hann det gå en alltför lång tid innan jag tog en snigel på bar gärning mitt i natten. Nu brukar jag gå på snigeljakt efter 22.00 med hjälp av ficklampa och beståndet har decimerats betydligt. Innan jag började med denna nattliga snigeljakt så var det ganska obehagligt att gå över gräsmattan på natten för det var sniglar överallt som man halkade i. Jag har också läst i något forum att pantersniglarna är totalt harmlösa men det håller inte jag med om efter att ha sett dem både äta på dahlior och sallad.