Jag känner mig rätt tjatig, men kan inte låta bli. Blir så trött på detta hysteriska dödande av alla sniglar. De flesta sniglar orsakar inte några större skador på trädgårdsväxter utan har förmultnande växtmaterial som huvudföda.. Får man syn på en ensam snigel, kan man varsamt lyfta upp den och bära den till ett hörn av trädgården där man inte har så mycket man är rädd om.
Fortsätter vi att döda alla sniglar vi ser, begränsar vi den biologiska mångfalden och till slut kanske vi bara har den glupska spanska skogssnigeln kvar.

Pantersnigeln är inte heller inhemsk utan har förmodligen kommit in på samma sätt som den spanska skogssnigeln. Den har dock funnits länge i Sverige utan att någon förfasat sig.
På
Gbg:s Naturhistoriska Museums hemsida kan man läsa mer om både den och andra sniglar.
Här är några utdrag:
Pantersnigel - Limax maximus"
Pantersnigeln orsakar normalt inte några skador. Under fuktiga somrar förekommer de ibland talrikt, och då kan de ge sig på odlade växter, men det är sällan man behöver bekämpa dem."
"
Det finns 22 olika arter av sniglar i Sverige. Den införda spanska skogssnigeln är numera ett stort problem för våra trädgårdsodlare men den inhemska åkersnigeln kan ibland vara minst lika besvärlig.
Även andra arter kan någon gång kräva bekämpning om antalet individer blir stort. De andra kan gott få vara i fred.
De större arterna av skogssniglar är omöjliga att artbestämma utan att man gör en anatomisk undersökning. "
Min egen favorit. Gråsvart kölsnigel. [attachment=70341:ja2.gif]