CITAT
CITAT (Red Top @ 30-05-2012, 23:08)
Jag känner mig rätt tjatig, men kan inte låta bli. Blir så trött på detta hysteriska dödande av alla sniglar. De flesta sniglar orsakar inte några större skador på trädgårdsväxter utan har förmultnande växtmaterial som huvudföda.. Får man syn på en ensam snigel, kan man varsamt lyfta upp den och bära den till ett hörn av trädgården där man inte har så mycket man är rädd om.
CITAT (jaj-51 @ 01-06-2012, 06:38)

Ja du är välkommen att hämta alla sniglar hemma hos mej och grannarna.
Det vore kanske inte så smart, eftersom dina sniglar har vant sig vid att bo i Göteborgstrakten och kanske skulle vantrivas så långt norrut, som jag bor.
Som du ser, så skrev jag:
"Får man syn på en ensam snigel" Ensamma sniglar utgör ingen fara för växtbeståndet. Det är väl inte heller så fasansfullt besvärligt att bära bort några sniglar en bit från det man är rädd om.
Själv har jag sedan 40 år tillbaka en invasion av vinbergssnäckor varje gång det regnat. Eftersom de bara ger sig på nysått eller fräscha nyvaknade perenner(gillar tydligen färskt grönt lika mycket som vi människor) så skyddar jag mina frösådder och perenner på bästa sätt, samlar ihop snäckorna i hinkar och bär ut dem i skogen. Jag vet att de kommer tillbaka, men kan inte förstå varför de måste dö när de bara ägnar sig åt sitt naturliga beteende.
Vinbergssnäckorna hör inte naturligt hemma här. Det var en uppfinningsrik granne, som tänkte livnära sig på snigelförsäljning, som införskaffade dem för många år sedan och sedan släppte lös dem, när hen tröttnat.

Från början importerades vinbergssnäckorna till Sverige av munkar, som föda. Det visade sig nämligen att våra inhemska snäckor inte var tjänliga, som människoföda.
En sanning, som gäller alla våra djur, är: att ju mer man lär sig om dem, desto mer vill man bevara dem och inte döda dem. De blir inte längre förstörare i våra ögon utan intressanta, välkomna medvarelser i en naturlig fauna. Detta gäller såväl vargar som sniglar och de ännu mindre insekterna.
Om man vill bli av med den spanska skogssnigeln, lär det skonsammaste sättet att avliva dem, vara att lägga dem i frysen. Hamnar de där, går de i dvala, precis som på vintern och märker inte när de dör.