Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Rådjur har vi inte sett till sedan vi.....
          Mariann
          Inlägg 03-11-2002, 14:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 733
          Medlem nr: 64

planterade vår pilhäck. Vi är väldans nöjda gubben o jag. Mina engelska rosor har jag fått se blomma i år . Förväntar mig att de inte blir uppätna under vintern heller då pilen fungerar som högt staket. Vi får se om de inte hoppar över. då jäklar mad.gif
          Mariann

--------------------
          Hälsningar Mariann, zon 3-4

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor -St. Francis of Assisi

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Eva i Skåne
          Inlägg 09-11-2002, 21:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Rådjur är vackra, men det är även mitt största skadedjur. Jag har en stuga med stor skogstomt och där har blivit alldeles för många rådjur. För 20 år sedan kunde man kanske se något enstaka skyggt rådjur, men nu är det flera dagligen och inte är de speciellt rädda av sig. Under sommartid rör de inte lika mycket i rabatterna, men våren när det börjar spira är det hopplöst. En helg är vi där och ser hur både det ena och det andra börjar titta upp och nästa helg är det helt avtuggat. På sommaren finns det kanske mycket mat i skogen till dem, men se på hösten börjar eländet igen. Dock ser vi dem på tomten dagligen även på sommaren och vissa växter har jag inte sett i blom mad.gif
          Jag brukar köpa några burkar "Anti-gnag" under säsongen och spruta på det jag vet är speciellt gott. Det hjälper skapligt, men det är dyrt och regnar bort. Dessutom kan man inte spruta på allt, så har man otur äter de upp någon annan växt istället.
          En höst hade de trampat runt vårt lilla, men dignande, äppleträd och "skördat" allt det vi tänkt plocka ner helgen därpå.
          Staket är inte att tänka på, dels är tomten för stor och dels vill jag ha det fritt där. En häck uppåt skogen har vi pratat om, men det är inte lätt att få något att ta sig just där, mörkt, mager skogsmark och MASSOR av sten. Och förresten skulle de säkert komma in från sidorna ändå.
          I år har vi gett en granne i närheten lov att skjuta några på tomten. Det är sorgligt, men stammen behöver hållas efter och det sägs att har de väl fått smak för trädgårdsväxter så slutar de aldrig komma.
          (även rådjursstek är gott wub.gif )

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 15:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon