Min hallon är numera välskötta, får gödsel, ogräs rensat, vattnas när det är torrt osv. så jag tror faktiskt inte för min del att det har med saken att göra. Plantorna är stora och fina. Plantorna är också helt säkerligen av olika sorter, hallonlandet i sig har många år på nacken, fanns när jag flyttade hit men alla plantor och bär är inte av samma sort kan man se, och det är inte nån speciell sort som verkar drabbad. Däremot kan det ju vara så att sen jag flyttade hit och började sköta hallonlandet (det växter otroligt med ogräs där då och gav inte så mycket bär) så har hallonhägern (som jag tror det är) fått mer att föröka sig i. Just därför tänkte jag nu i år försöka bekämpa den, men att handplocka på ca 80 plantor det är helt enkelt inte möjligt har jag insett. Att helt bli av med dem tror jag inte går, växer hallon här och där i min närhet, men man kan ju försöka minska mängden. Det blir en hel del bär utan angrepp också, men ju mindre desto bätre.
Men tack för tipset om lösningen, minns faktiskt jag använt dem mot trips på krukväxter för länge sen. Jag ska helt klart pröva detta. Tyvärr ösregnar det envist i dag och ska fortsätta i morgon, men så snart det är regnfritt nån kväll ska jag ge mig på det.
Helén
Redigerat av HelénE: 02-06-2012, 14:20
--------------------
Helén Zon 2, utanför Stockholm
|