Full version: Ohyra i hallonodling
Anna-Karin Lundberg
Jag har i några år haft hallonplantor som fått bär - men alltid med olika typer av ohyra. Nu i år är buskarna jättefina och med massor av blomknoppar. Jag vill skydda dem mot ohyra och har läst i Leif Blomqvist bok att man ska spraya dem med Decis.
Vad är det ochvar köper man det? Igår var jag på jakt men hittade det inte på de ställen jag besökte. Där fanns gift som inte gfick spayas på ätliga växter och så fanns Pyrex, inget annat mot ohyra.

Det är tre olika insekter: En grå liten bagge med snabel, påminner om en mini-noshörning. En blanksvart rund yttepytteliten skalbagge. Båda trillar av hallonbusken om man rör vid den eller ibland bara tittar på den, känns det som. Sen är det en liten gråsvart bagge med stora tentakler, typ ekoxe, fast i mini, som kryper bland bären, när de kommer. Blommorna förstörs och där det ändå blivit bär är de ofta små och hårda i konstig form. Jag hade jordgubbar också, men dem har jag hackat bort nu, för där var bara konstiga bär efter ohyrans härjningar. Hallonen vill jag dock ha kvar!

Nån som vet vad det är och vad jag kan göra? Helst vill jag inte använda gift, men prio ett är faktiskt att få bär utan insekter. Jag har provat "gitftfritt" genom att skaka buskarna och sånt, men det funkar inte. Jag måste ha något mer bestående. Hjälp!
fvd
Så tråkigt att ha alla godsaker inom räckhåll och få det saboterat av ohyra. Jag har ingen erfarenhet av det. Om det blir så illa så att du måste ta bort dem så kan du få nya av mig det är en gammal sort som det aldrig är några problem med.
Åsa, mälardalen zon 2
Enligt kemikalieinspektionens databas var Decis ett yrkesodlarmedel klass 2 (= man behöver certifikat för användning och är inget som säljs till privatpersoner) slutade säljas 2008 i sverige

Det finns dock ett annat medel som innehåller samma substans fast i lägre koncentration som säljs i butiken till privatpersoner idag= Myrr mot myror.
HelénE
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 02-06-2012, 09:05) *
Enligt kemikalieinspektionens databas var Decis ett yrkesodlarmedel klass 2 (= man behöver certifikat för användning och är inget som säljs till privatpersoner) slutade säljas 2008 i sverige
Det finns dock ett annat medel som innehåller samma substans fast i lägre koncentration som säljs i butiken till privatpersoner idag= Myrr mot myror.

Tack för tipset Åsa.

Jag har också lite problem med nåt som förstör mina hallon. Tidigare var det inte mycket men förra året var det mer. Jag har försökt nu mekaniskt att plocka lite av snabeldjuret, men mitt hallonland är 20m2 och det är för mycket.

Har funderat på om det går att kväva dem med såplösning, men har ingen aning om det är tillräckligt effektivt.

Ska prova att myrra dem istället...bara det slutar regna nån gång.

Helén
Bassam
Hej

Insekter attackerar växter som har dåligt skötsel, så behöver du ger dem gödsel, och vattna när du
känna torr vädret, men vad ska du göra

1 Försöka fånga dem på handen, och leta efter dem hela tiden, genom att ta på en hand skål som innehåller vatten + grön såpa + t sprit fånga dem och lägga dem i skålen.

2 Du kan göra miljö blandning (vatten+ grön såpa + T sprit) och spreja på dem och du kan vattna på den här blandningen.

Obs

. Vi kan inte bli 100 % fri från insekter, men vi kan minska total av dem för att göra natur balansen.

. Du ska komma ihåg alltid att dina växter ska stå på platsen som passar dem oh får gödsel och vatten som behöver, så ska de ha friska och starka kroppen, och insekter och sjudom kan inte attackera dem.

+ Tillexempel om man ger sina växter mera kväve, så ska växter har mjuka och svaga, och det blir lätt för insekter och sjukdom
Attackera växter.

+++ recepten för blandning (vatten+ grönsåpa + T sprit ), du kan hitta på googla.

H.Bassam
HelénE
Min hallon är numera välskötta, får gödsel, ogräs rensat, vattnas när det är torrt osv. så jag tror faktiskt inte för min del att det har med saken att göra. Plantorna är stora och fina. Plantorna är också helt säkerligen av olika sorter, hallonlandet i sig har många år på nacken, fanns när jag flyttade hit men alla plantor och bär är inte av samma sort kan man se, och det är inte nån speciell sort som verkar drabbad. Däremot kan det ju vara så att sen jag flyttade hit och började sköta hallonlandet (det växter otroligt med ogräs där då och gav inte så mycket bär) så har hallonhägern (som jag tror det är) fått mer att föröka sig i. Just därför tänkte jag nu i år försöka bekämpa den, men att handplocka på ca 80 plantor det är helt enkelt inte möjligt har jag insett. Att helt bli av med dem tror jag inte går, växer hallon här och där i min närhet, men man kan ju försöka minska mängden. Det blir en hel del bär utan angrepp också, men ju mindre desto bätre.

Men tack för tipset om lösningen, minns faktiskt jag använt dem mot trips på krukväxter för länge sen. Jag ska helt klart pröva detta. Tyvärr ösregnar det envist i dag och ska fortsätta i morgon, men så snart det är regnfritt nån kväll ska jag ge mig på det.

Helén
Anna-Karin Lundberg
Helén, vi verkar ha samma erfarenhet. Mina hallon är också välskötta, men det finns ett stort bestånd vildhallon i närheten, utanför tomten, kanske kommer de därifrån?
Ett stort problem är att insekterna faller till marken när man närmar sig busken och enligt Leifs bok så övervintrar de dessutom i marken. Jag behöver sätta på ett gift som gör att de inte ens vill vara på busken när blommorna utvecklas - eftersom de biter av blommorna. Men bin vill jag ju ha, annars blir det inga hallon... Min plan är att bekämpa innan blommorna slåt ut - och sen bekämpa igen efter att blommorna blommat över.
Myrr låter intressant, bara pudra på busken? Fast det måste sluta regna förstås, här vräker det ned.
HelénE
Jag tror jag ska spraya med Bassams lösning först och sen pudra på myrr, nu när blommorna är i knopp ett par gånger i rad, och sen i höst köra samma sak i höst när hallonen är slut.

Pröva går ju alltid. Det är som du säger, de faller lätt till marken, det är lättare om man håller en burk under blomman, men har man mint 80 plantor som jag har så är det för tidskrävande.

Helén
Eva i Västerås
Jag hade en del år vidrigt mycket hallonänger (vars larver visst är dom vita maskarna i hallonen sen), och även ett annat djur som la ägg vid skottens rot. Sedan åt larverna ur skottbasen så skotten dog och bröts av direkt. Hallonskottsjuka hade jag också, som fick skotten att vissna från toppen och ner.

En tant sa att man ska täckodla. Mycket täckmaterial, kompostkvarnsflis, löv och halvmultnad kompost, så trivs hallonen, men inte insekterna. Det var därefter all gödning hallonen fick, och jag hade väldigt lite problem. Mycket hallon, lite och lättrensat ogräs och inte helt fritt från insekter, men mycket mycket midre.
hallonen blommade och satte frukt och VI fock dom att äta upp.

Vill man odla giftfritt, så är det värt försöket.
Nu håller jag på planera ett hallonland vid stugan. Det är högt på listan över vad som ska bli i år.
HelénE
Mina hallon har i princip täckodling numera. Första 2 åren jag bodde hör ägna jag hur många dagar som helt åt ogräsrensning, frömst nässlor, jag har rensat upp säkert minst 5 kubik kompakt nässelrötter under 2 år.

När det värsta var borta täckte jag i gångarna med egengjord flis och sedan har det lagts gräsklipp runt plantorna hela tiden. Till detta lite kompost och gjödsel.

Det växer så det knakar, det syns verkligen skillnad, det är bara det att samtigt som det totalt sett blivit fler bär så har det också blivit fler angripna bär. Hallonhägern fanns hör troligen redan innan jag började ta mig an hallonlandet.

Nån hallonskottsjuka har jag ej, tror det är hallonhägern helt enkelt och att dom numera fått mycket att ägna sig åt hos mig. Vi har vildhallon i knutarna här och där och somliga är fina och andr ainte alls fina. Tror inte problemet här är hur hallonen växer utan att de fanns innan samt kommer flygande från omgivningen och finner ett dukat smörgåsbord.

Pyrex, provado och sånt vill jag defenitivt inte pröva i hallonlandet, det kan jag i värsta fall ta till på nån icke ätbart, men såpa-t-sprit-lösning och myrr i blomstadiet törs jag prova.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon