Åhh - jag missade att skriva att NPK - det avläser Du på Din gödningsflaska och så vet Du ju vad Du ger för näring! Så här års är det int emkt fokus på 'N' varianter, då avsaknad av ljus och näringsgivor stressar växten och får den att producera lång blek tillväxt som inte 'håller i längden' och växten blir sjukdomsbenägen. Jag hade inte gett näring så gott som alls. Mina övervintrare får inge godis förrän de visar att det är vår.
Storleken beror på sort kruka och odlignsförhållande. Allt ifrån 40-50 cm till flera meter.
Trivs växten så kommer det nya blad hela tiden, i Naturen är det en perenn buske som har blad året runt. Vi försöker ju ge den lite vila på vintern p g a ljusbrist sedan är det också en påfrestning att sätta frukt så här års.
När man klippt av de gamla frukterna så brukar man starta med en näringsdos - ja fast återigen - det nberor på årstid. Om jag har skördat säg på senvåren/starten av sommaren så ger jag ny näring så komemr mer blad mer grenar och mer blommor och frukt. All blomning sker på ny ved.
Mognadstid allt ifårn ett par månader ifrån frö till flera månader, det beror på sort och odlignsförhållande.
Lampan är lämpligt att ha på timer 12-14 timmar, den är bättre än ingenting :-) fast det vore inte tokigt att kräma på LITE till om det går att ordna, men Du har en växt? I så fall fungerar det nog skapligt bra :-)
Det är inte svårt att odla eget, det enda som är svårt är att odla tillräckligt mycket eget :-) men allt beror på vad Du lagar för mat och hur mkt 'starkt' Du gillar. Cayenne är en trevlig sort, jag är personligen förtjust i de allra hetaste sorterna d v s habanero, de tar lång tid på sig att utvecklas men är förtjusande krukväxter och övervintrar lätt. Jag har en på jobbet nu ;-) i fönsterbrädan iofs en Datil, men det är ju en Habanerokusin.
http://www.chilepeppar.com/Philippe Plöninge har skrivit en mkt trevlig liten bok som rekommenderas varmt kostar ca 110 kr på www.adlibris.se
Egna sorter - ja det är nog övervintrande ett trettiotal :-) men så är jag Rocoto & Habanerofrälst ;-) smaskiga ting!
http://www.odla.nu/artiklar/nya_chili_2004.shtml