Jag tror definitivt på en kraft, som är bortom människans "förstånd".
Därmed inte sagt att jag tror på hokuspokus och andeframkallande i kommersiellt syfte. Däremot vet jag att det finns en kraft runtomkring oss, som vissa människor fortfarande har förmågan att känna. Vi kallar den för olika saker, men det är definitivt inga spöken, varken små Laban eller hjärndito.
Indianerna, kanske inte så mycket nu, efter att vi tagit deras kultur ifrån dem och tvingat in dem i fångläger, som förr; har en förmåga att komma i kontakt med en stark, för oss västerlänningar oförklarlig kraft, det vet jag av egen erfarenhet.
Att ta till "naturvetenskapen",
som ju bara är teori, som ibland kan bevisas, ibland inte, som motargument mot att vissa människor fortfarande har förmågan att få kontakt med andar, eller en annan parallell värld om man så vill, tyder bara på trångsynthet. Och trångsynthet är ju en vanlig del av det svenska samhället.
Att många, som Eva-Helene säger, känner närvaron, särskilt när någon nyss gått bort, kan nog bero på att vi i just det ögonblicket öppnar upp för annat, dvs låter rustningen falla, och blir mer öppna för intryck.
Det blev ett långt JA.
Och på fråga två svarar jag också JA.