CITAT (Red Top @ 03-06-2012, 08:09)

Att ta till "naturvetenskapen", som ju bara är teori, som ibland kan bevisas, ibland inte, som motargument mot att vissa människor fortfarande har förmågan att få kontakt med andar, eller en annan parallell värld om man så vill, tyder bara på trångsynthet. Och trångsynthet är ju en vanlig del av det svenska samhället.
Det är så enkelt att kalla folk trångsynta, bara för att de ser saker ur ett annat perspektiv och inte tror på allt utan att ifrågasätta.... Brukar faktiskt vara vanligaste argumentet när andar, spöken, kryptozoologi, homeopati, telepati, clairvoyance etc kommer på tal
Tror man på något, säg spöken, då är det verklighet för den personen, inget tal om saken. Som exempel - se på de som dött bara för att en woodotrollkarl kastat en förbannelse över dem! MEN, och detta är viktigt, man kan inte begära att alla andra tror på något bara för att jag tror på det och sedan kalla alla trångsynta för att de inte gör så.... Om jag tror att regn egentligen är rosa elefanter som svettas kan jag inte föraktfullt kalla alla som tror på den meteorologiska förklaringen trångsynta, inskränkta och begränsade (bara som ett enkelt och illustrativt exempel, jag likställer inte spöken/andar med rosa elefanter!).
Har för mig att priset, som instiftats av James Randi (tror det var på en miljon dollar eller något liknande för den som kunde bevisa existensen av parapsykologiska fenomen) fortfarande inte är inlöst. Man gjorde ett seriöst försök med homeopati, men det föll platt till marken. Saken är den, att "fenomen" (i brist på bättre ord) som endast bygger på tro/tilltro (inkluderar allt från spöken till god) aldrig kommer kunna bevisas, men det är inte mindre verkligt för de som TROR för det. Däremot är det overkligt för de som INTE tror.
Fö. är inte naturvetenskap endast en "teori" det är ett sätt att resonera och grundvalen för all forskning. Och detta med att bevisa att belägga/förkasta hypoteser som är grundvalen. Utan att ge mig in på en lång utläggning i ämnet, eller vilja vara oartig föreslår jag att du tittar lite på vetenskapsteori innan du uttalar dig, så du har begrepp och resonemang klart för dig...
Redigerat av KRT: 03-06-2012, 07:46