|
Att tro på Gud, spöken eller andar, är bara ett hopp om att det finns ett liv efter detta. Oavsett om det har religiösa motiv eller inte. Att filosofer ser skillnad mellan ateism och agnosticism är bara ordval. Dom t.o.m. strider om detta. Världen hade varit f-n så mycket lättare att leva i om inte dessa apostlar farit runt och predikat om "livet efter detta", och till yttermera visso, tjänar grova pengar på sina spådomar. Nej, ta fram sanningen...ingen överlever sin egen död, oavsett tro. Jag vill kalla detta för hyckleri och vidskepelse. En undersökning visar också, att ju äldre människor, ju större tro på det övernaturliga. Kan detta ha att göra med en rädsla för sin egen bortgång, som närmar sig? F-n att Pandora lyckades att stänga sin ask, innan "hoppet" kom ut...
Varför skulle bara vi människor ha lyckliggjorts med denna insikt, och inte djuren? Dom är väl också skapelser i Vår Herres Hage, och borde ha tillträde till Paradiset?
Jag tror inte jag behöver bevis på, att min existens upphör. När min lekamen har brunnit färdigt i krematoriet, så kommer jag definitivt inte att djävlas med mina efterlevande. Det är möjligt att mina handligar innan dess kan ställa till det, men så mycket kommer jag inte att lämna efter mig, att det kan uppkomma bråk och spökerier.
|