CITAT (Bengalow @ 03-06-2012, 23:13)

Nåja, Stintan, den mest spridda tron på övernaturliga ting är väl ändå religionen, och den erbjuder de troende ett liv i "lyx", om man lever efter dess regler. Att säga att man inte tror på Gud, men spöken, går liksom inte ihop för mig. Likaså de "övernaturliga" gåvor som vissa har fått. Skrymt säger jag. Slagrutemän, tomtar eller troll är detsamma. Låter man sig luras tillräckligt mycket, så kommer man i "Lyxfällan" till slut, och donerar sin kvarlåtenskap till en eller annan frikyrkofond. Det är detta som det går ut på. (jfr avlatsbrev)
Jag redovisar inte en allenatro, det är bara min mening som jag uttrycker. Vad uttrycker du?
Vad beträffar begränsningen till Paradiset/Helvetet, så är det Bibeln som säger så - människan är utvald som Guds like...
Det är iallafall inte religionen jag pratar om. Religioner är skapade av människor av en anledning. Jag förstår inte kopplingen du gör. Jag vet inte om det finns spöken men vad har dessa med gud att göra om dom skulle finnas? Slagrutemän ja varför inte? Jag tror ju att det finns energier vi inte kan förklara....än men som gör att vissa skulle kunna hitta vatten med slagruta. Tomtar och troll och annat knytt vimlar det ju av i skogen. Stackars dig som inte sett dom.

Jag tänker dock inte på dessa tre företeelser överhuvudtaget när jag pratar om övernaturligt. För mig ligger det på ett annat plan. Vad skulle t.ex. telepati ha med gud och religion att göra.
Eftersom jag inte tror på gud så tror jag inte heller på bibeln. Vad jag uttrycker? Min mening såklart. Andra får ha sin.