det kan man undra då de inte har något gemensamt. men är man skeptiskt till det ena är det kanske lätt att vara skeptiskt till annat"ovetenskapligt". att slagruta fungerar och har använts i tusentals år kan man kanske förbise? att man i asien fortfarande bygger hus och anpassar inredning efter slagruta,pendlar och grundläggande regler inom feng shui är förmodligen totalt vansinnigt efter "vetenskapliga" principer. att man fortfarande kan kolla gamla byggnader och se att våra förfäder byggt hus efter samma principer med hänsyn till bl.a currylinjer är för de flesta bortglömd kunskap,faller inom vidskeplighet och humbug. om skeptikerna kunde vara lite nyfikna så blev det kanske annat ljud i skällan,det är ju faktiskt rätt lätt. Likaså finns det mängder med dokumentation och litteratur inom genren,men finns inget intresse så är det lätt att förkasta allt. man har givetvis rätt att ha sin åsikt,men man bör visa respekt för andras åsikter. att avfärda andra med bluff,humbug och liknande utan att ha någon egen referensram till olika fenomen är lite respektlöst.avundsjuka för att andra upplever mera än en själv? Jo,"spöken" stöter man på då och då,jag tycker inte det är konstigt med min referensram. många människor vill inte prata om sina upplevelser då de är rädda för att räknas som tokiga,men jag har lärt mig att massor av folk har olika upplevelser men förtränger dem. ulf
|