CITAT (smuleborg @ 20-05-2012, 22:14)

Fanns här på tomten när vi köpte fastigheten:
Såpnejlika (borde inte säljas av seriös handelsträdgård, det värsta ogräset av dem alla)
Gullris
Praktlysing
Toppklocka
Och så den där slinger-/marktäckaren som liknar praktlysing i blomma och i viss mån blad. Urk.
Visst kan man tycka att ("bonn"-)akleja förökar sig friskt, men de är lätta att rensa bort (och jag kan tycka att de är fina på rätt plats).
Ringblomma är inte heller så kul, tänk dig för innan du tar in den (dock mycket beskedlig jämfört med de första fyra).
Gullris har självsått sig i min "vilda" rabatt, den som jag själv mitt nöt satt praktlysingen i. Gullriset dök upp några stycken förra året, tror den kommer från skogskanten vid åkern, där står det någr sådana. Jag skulle ha grävt upp den i höstas, men det blev inte tid och nu är det en räjäl rugge i rabatten...Inser att den måste bort. Det skulle gärna få växa på min tomt, men inte där...fundrar på att förpassa ruggen upp till höggräset vid punphuset där det inte växer nåt av intresse.
Toppklocka har jag också, fanns när vi flyttade in men den verkar faktiskt hålla sig i den rabatten, samt så rymmer några till såpnejlikerundeln som står ganska nära...och där bryr jag min inte riktigt om de smyger in. Mellan är det gräs så kanske de även hamnar där men tas av klipparen.
Ringblommor satte jag också ett år i vilda rabatten, i en kant som då var tom...sen blev det ringblommor i 2 år, men förra året var det slut, kanske för jag såg till att ta bort dme innan de blommat över.
Gula blommande marktäckare har jag ocksp ett par stycken, tack o lov så håller de till i min fd ogrässlänt dit jag numera försöker förpassa praktlysing och japanska lyktor, så där kan den väl få hållas. Vet inte heller vad de heter och ja det är 2 sorter.
Håller nog med om att såpnejlikan är värst. Praklysingen kan man i vart fall få upp ganska mycket rötter av, men såpnejlikan den går ju bara av. Dessutom så praktlysingen håller sig i vart fall där den är, breder bara ut sig, men såpnejlikan ploppar upp lite här och lite där ganska utspritt. Rensade bort all såpnejlika i vilda rabatten i helgen och redan nu ser jag små skott, går bara inte att få med rötterna, de är nästan värre än kirskål.
Snöbär verkar många ogilla men hos mig så håller de sig i ganska mycket shack, kanske för de växer ganska nära grannens björkar, är nog inte många häckväxter som skulle ta sig just där. Dock så händer det att någon frösprider sig i trädgårdslandet, så beståndet har liksom utökats på s sätt, men eftersom jag har väldigt mycket björk både på min tomt och utanför så passar de bra att sätta invid dem där inget annat vill växa.
Helén
Redigerat av HelénE: 21-05-2012, 22:18