CITAT (Jubbe063 @ 05-06-2012, 16:00)

Finns ju inget som tvingar en att ha en grav att gå till. Rätt många sprider ju sin aska över havet, till fjälls och så vidare.
Förut var grav en strikt religiöst måste eftersom den döde var tvungen att ligga i vigd jord för att få frid etc.
Idag är graven mer en minnesplats för de flesta. En del känner behov att ha en grav att gå till där de kan minnas och hedra de bortgångna, e plats att kontemplera och småpyssla med gravdekorationer mm lite av en rit eller tradition i många fall.
Rätt många är som dig, de känner inte att de behöver en grav för att minnas och hedra de bortgångna.
Så det finns nog inga rätt eller fel. Och att ha dåligt samvete för en grav är ju bara onödigt....
Det där var klokt sagt Jubbe
Själv tycker jag det kan vara jobbigt när saknaden efter en älskad person (eller ett djur med för oss som älskar våra husdjur) drabbar en i vardagen. Det kan vara en liten sak som utlöser det, exempelvis så satt min mycket avhållna katt alltid under en viss rosbuske, en Frühlingsduft. Varje år när den blommar fäller jag en tår...För mig är också ritualer viktiga, exempelvis gillar jag att tända ljus i kyrkan när jag råkar besöka en i samband med resor eller dylikt (är inte religiös i kyrkans mening).