CITAT (Blomstertanten @ 05-06-2012, 21:05)

Håller med om lupinerna!!!!

Här har vi inte satt dom alls, men dom växer i en slänt bakom huset och sprider sig hejdlöst. Om vi inte rensade bort alla frösådda plantor skulle dom ta över vår murrabatt på 28 meter totalt! Men man får rensa och hålla koll i princip varje dag från vår till höst! Och vi rycker, gräver och klipper i slänten, men det är i princip ett heltidsjobb!
För att inte tala om eländet med höstaster!!!

Det vi trodde var låga astrar visade sig vara HÖGA rackare som lägger sig över allt annat och sprider sig så man har dom överallt!!!!
Jag verkligen älskar lupiner, men de vill inte bo hos mig. En trädgårdsvariant överlever i nåt enstaka exemplar i en rabatt, men sprider sig verkligen inte. Fler har satts på annan plats förra året, men kom inte upp i år.
Har prövat att sätta från från vilda i den del där det ändå bar växer höggräs, men inget kommer upp.
Men grannen har massvis av vilda på sin tomt bara 50 meter från mig...
Nu har jag gett upp.
Toppklickor har jag också. (fanns här när jag flytta hit) Finns i en rabatt precis vid huset och den är väldigt torr så de verkr inte sprida sig så mycket där, men sen ligger såpnejlikerundeln nån meter framför bara och dit sprider det sig...vilket liksom inte gör något, de kan ju gott slåss med såpnejlikorna.
Helén
Redigerat av HelénE: 06-06-2012, 07:18