CITAT (Tingstäde @ 05-06-2012, 21:42)

Men jag kan inte sluta bekymra mig om huggisars aktionaradie...
Vad tror ni - ni erfarna?
Ska jag spreja dem gula?
Förutom om man håller fast dem hugger de bara när de är ihopringlade, de har en aktionsradie från hopringlat på max 15 centimeter. En huggorm som kryper eller simmar är alltså inte i läge att hugga. Tänderna är ett par millimeter långa och de har ingen kraft i bettet, så ett par vanliga vinterhandskar i läder ger skydd.
Jag brukade fånga huggormar genom att sätta foten mitt ovanpå ormen (inte hårt, bara så det blir kontakt), kontrollera att huvud och svans var på olika sidor av min sko (annars byta läge), lyfta upp ormen i svansen och lägga den i tygpåse; eftersom foten var i vägen kunde de inte hugga handen när jag greppade svansen.
Nu för tiden rekommenderar man inte att lyfta huggorm i svansen pga att stora ormar kan få ryggskador och små & smidiga ormar kan klättra eller svinga sig upp till handen, men tekniken är enkel och säker och trots allt bättre för ormen än att slå ihjäl den.
Om du inte har bra handskar skulle jag inte råda att försöka ta ormen bakom huvudet som man alltid ser på TV, det är svårt att få rätt grepp och kräver träning.
Annars kan man använda t.ex. en kvast och sopa in dem i en hink med lock eller liknande, eller lyfta dem med en golfputter.
Huggormar injagar skräck men är lätta att handskas med. Man ska ändå behandla dem med respekt: giftet är ordentlig kraftfullt, det här med att "det är som ett getingstick" man hör ibland kommer sig av att huggormar oftast inte injicerar gift när de biter. Blir man injicerad har man nån veckas vistelse på sjukhus framför sig.
Redigerat av Azur: 06-06-2012, 09:37