CITAT (Bengalow @ 08-06-2012, 16:47)

Sicket snack, att lärkträ inte går att impregnera!
Citat från Wikipedia:
Tryckimpregnerat trä är trä som behandlats med bekämpningsmedel för att motverka röta som uppkommer när virke används i fuktiga miljöer. Tekniken uppfanns av svensken Bror Häger.
Kreosot har sedan länge använts för impregnering av slipers och stolpar medan man började använda krom-koppar-arsenik-preparat (CCA) till sågade trävaror på 1960-talet. Dessa medel håller på att ersättas av mer miljövänliga alternativ som i huvudsak är baserade på koppar, även linolja kommer till användning.
Vid tryckimpregnering kommer torkat virke till användning för att vätskan ska penetrera in i träets celler. Olika träslag har varierande förutsättningar att ta till sig impregneringsvätska, till exempel gran är svår att impregnera. Splintved hos lärk och furu är enkla att impregnera, men dess kärnved tar inte åt sig impregneringsvätska. Svenska lövträd är i allmänhet lätta att impregnera, däremot är ekens kärna svårare.
Sedan är det skillnad på vacuum- och tryckimpregnering. Det förstnämnda går bara in ca4- 6 mm i träet, men eftersom kärnveden i sig, både hos lärk och furu har "egen" motståndskraft, så nöjer man sig oftast med vacuummetoden i trä som inte grävs ned.
Jag borde ha uttryckt mig tydligare. Kärnved av lärk går inte att impregnera. Man kan möjligen, med mycket möda och stort besvär, tränga in någon mm, men mer blir det inte, eftersom träet är alldeles för kompakt. Det är därför man inte ens försöker. Lärken håller så bra med sin naturliga impregnering.
Det är väl inte splintved man använder till trädäck?

Jag skulle inte göra det i alla fall.
nein1.gif ( 2.63k )
Antal nedladdningar: 6