Om balanserad beskärning får ett äppelträd att gå in i en reproduktiv fas, blomma, bära frukt och därmed leder till utmattning och tidigare åldrande? Är det så du menar?
Jag ska försöka svara på din fråga om jag förstår dig rätt. En balanserad beskärning av fruktträd i allmänhet och spaljéer i synnerhet leder inte till förtidigt åldrande och förkortad livslängd, som jag ser det.
Snarare tvärt om.
Låter du bli att beskära växer spaljen väldigt bra i början växer den väldigt mycket i framför allt toppen och återgår så småningom sin ursprungliga trädform. Efter ett tag avtar tillväxten och blomningen kommer att ta överhanden. Därefter kommer tillväxten att ligga på en mycket sparsam nivå och grenarna blir äldre, fruktveden blir äldre och grensprickor, fruktträdskräfta och grenskorv kommer att trias ganska bra i trädet. Detta leder snarare till för tidigt åldrande...
Utför man däremot en belanserad beskärning där principen är att sporrbeskära en spalje samt att ta bort vattenskott och tillväxtpunkter i toppen så stimulerar du kontinuerligt tillväxt. Därmed håller du en öppen, luftig spalje där solen kommer åt och frukten få gott om plats. Detta blir, om jag förstår din fråga rätt, en balans mellan genrativ och vegetativ tillväxt och är troligtvis det bästa för både livslängd, blomning och fruktsättning på spaljen.
För det är ju trots allt, som oftast, ordentligt med frukt som vi vill ha på en fruktträdsspaljé, eller hur?

Landskapsarkitekt minsann? Kul att råkas!

Har du gått på Alnarp eller i Ulltuna? Själv gick jag ut Alnarp i våras. Om du gick på Alnarp har vi säkert träffats någon gång.