Jag har en rabatt som är bland det första men ser när man kör in på vår infart så den borde ju vara en paradrabatt!
Men den är verkligen allt annat än det...
Den är helt och totalt igenväxt av kirskål, såpnejlika, prickklocka och en annan blåklocka. Kan lägga till smultron, gullviva och bolltistel i ogräslistan också!
Det var en gång en vit-blå rabattt med någon vacker veronika, vita pioner, blå och vit scabiosa, lavendel, bergsklint, tremastarblomma och blå aklejor. En del av det har jag grävt upp och krukat eller platerat på andra ställen efter att oerhört noggrant rensat rötterna.
Idag satte jag igång med att gräva upp och slänga allt i svarta sopsäckar. Har väl hunnit igenom ca 2/3 men det tar tid och nu regnar det...
När "allt" är bortrensat har jag tänkt att gräva igenom jorden en gång till och rensa igen. lägga på tidningar och kartonger och täcka detta med gräsklipp. Sedan får det nog stå så i några år. Kanske jag sätter ned krukor med blommor på eller i gräsklippet så att det blir lite snyggare.
Hade jag haft tillgång till jord så hade jag lagt det ovanpå och planterat i det (växter har jag).
Men vad gör jag nu med det som är i de svarta sopsäckarna?
1, Sopstationen? 2, Låta stå i solen så det ruttnar och sedan slänga på komposten? 3, Som alt 2 men göra en egen kompost av det?
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|