Jag upptäckte för några veckor sen att jag plötsligt hade fått hundratals små, svarta myror i mitt växthus. Ingen aning hur de kunde dyka upp så snabbt men följde kanske med någon kruka in. De hade bosatt sig i krukan till min vinranka som stod och väntade på plantering, och hade krafsat ut massor av jord ur botten på krukan och sprang skytteltrafik ut och in. Ställde in en enda Myrr-dosa bredvid och det tog inte ens en vecka så var alla borta, så ur den aspekten kan jag verkligen rekommendera det. Blev dock lite paranoid efteråt om huruvida giftet ligger kvar i krukan och riskerar att hamna i vindruvorna eller om det bryts ner snabbt, så jag får nog ringa nån Myrr-expert och fråga (om ingen här vet)...
Annars sa min mamma att hon läst en artikel för nåt år sedan om att outspädd Fun Light (japp, du läste rätt) är ett utmärkt myrbekämpningsmedel... (
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_milj...ticle249135.ece) Där låter det som om det beror på den höga dosen aspartam per myra, men på Svd.se stod det att "Nils-Gunnar Ilbäck, toxikolog på Livmedelsverket hade svårt att se att aspartamet skulle vara avgörande och tror snarare på att det är den trögflytande vätskan som är hemligheten. Det hade nog gått lika bra med diskmedel, tror han. Han får medhåll av Dag Jenssen, professor vid institutionen för geneteik, mikrobiologi och toxikologi vid Stockholms universitet."
Oavsett anledning kommer jag nog att fundera lite extra innan jag håller i mig några större mängder Fun Light framöver...