Om det verkligen är en "naturvårdande insats" kanske de tar ner en gammal granplantering och ersätter med naturskog? Hoppas kan man ju, även om det är osannolikt.
På tre sidor av min tomt äger ett pappersbruk skogen. En sida avverkades före jag flyttade in, där är de planterade granarna fem meter höga och det är tätt så man inte kan gå igenom. De orkar inte gallra sista biten eftersom det är för brant. Det är i söder också, så det kommer bli mycket skugga när granarna växer upp.
I norr och öster avverkade de för ett eller två år sedan. Jag har lite skog själv åt de hållen, så jag ser inte så mycket av kalhygget. Problemet var stormarna i vintras, min skog föll som plockepinn när vindskyddet var borta.
Ett par bokar som missats vid gallringen lämnades faktiskt kvar även nu. Ett 5-6m högt, vackert exemplar som stod intill stigen alldeles utanför min tomt verkade länge klara sig eftersom det inte stod några stora granar intill som den kunde vara i vägen i avverkningen för. Men sista dagen backade de ner den med skogsmaskinen, jag trodde först att det var på jävulskap, men de var nog bara helt likgiltiga. De bryr sig inte ett dugg om naturen, de vill bara tjäna så mycket pengar som möjligt.
Riset ligger kvar i överallt, stigarna är sönderkörda och många av de få träd som lämnades kvar har nu blåst ner. Det ser ut som kriget, och man kan knappt gå ner till sjön längre