Tyvärr får man räkna med detta om man bor invid skog man inte själv äger. Och ja äger man skogen så ja man kan till och med få böter om man "ovårdar" den, men dagens mått.
Ett av skälen till att min far sålde och flyttade från vårt förra landställe var att han inte längre orkade med skogen...och ja då talar vi om manuell utgallring som han tidigare ägnat sig åt. Det var inte en jättestor skog som hörde till honom, men tillräckligt om man är +70 och har ont i ryggen.
En föga tröst just nu är väl att det faktiskt växer upp igen. Och tall är bättre än gran, för gran blir ofta ogenomträngligt, tallskog är mer lättpromenerad.
Där jag själv nu bor så hade skigen röjts ca 3 år innan vi flytta hit, så den var inte vacker och ja det var ris och piinar och stenar och gropar och rent hopplöst. Men nu 6 år senare börjar faktiskt skogen bli riktigt fin igen. Enda förstretet är att alla stigar man gått upp ideligen ska trampas sönder av hästar, måste faktiskt säga att jag föredrar traktorspår än hästspår, man stukar inte lika lägg foten i ett brett traktorspår som i hål efter hovar som trampat ner i sanka delar av stigen.
Men jag håller i princip med dig att det är tråkigt att det ska riktigt skövlas så förbenat, det ser inte kul ut första åren och det är risigt och eländigt...och det dör med att allt ris ska ligg kvar, det är det senaste i miljöväg, det ska vara kvar för att främja naturen och biotoper och gud vet allt, själv tror jag det är non forskare som fått betalt för att säga det så de som röjer slipper städa efter sig.
Helén
--------------------
Helén Zon 2, utanför Stockholm
|