CITAT (HelénE @ 18-05-2012, 17:24)

Som tex. japanska lyktor, praktlysing och såpnejlikor...det borde finnas varningstext på dem...
I början gick det ju bra...men nu, om jag inte rensade och rensade så skulle det inte finnas något annat i rabatten...
Fast såpnejlkorna fanns före, men växer egentligen i en egen rundel---men frösprider sig och där borde jag rensat direkt, inte flera år efter...
Alla är väldig fina, men ska helt klart inte växa i närheten av något annat, utan enbart där man kan mota dem med gräsklipparen runtomkring.
Helén
Hej!
Hörde en person sa samma sak som du om praktlysing härom dagen. Jag kan inte förstå att det är ett problem. Vi har haft denna blomma i snart 40 år på samma plats i lerjord nära trädgårdslandet. Lite får man putsa ibland, men i stort sett håller den sig på plats. Vi har även en rugge vid komposten, med även där händer inte mycket.
Japansk lykta har jag också. Lite rotskott skjuter den, men de är lätta att ta bort.
Dina problemblommor går ju att ta bort, men hur i all världen blir man av med mördarsniglar. Har en liten gräsgrön skogsbacke, kommunens mark, nedanför tomten där sniglarna förmodligen finns i tusental. Hjälper inte att jaga sniglar i trädgården varje kväll och morgon. Det är ett lönlöst obet deltidjobb, ca 20 tim v.