CITAT (Anna1979 @ 14-06-2012, 18:37)

Hahaha, det här tråden fick mig att skratta - folks frustration!
Mina "fiender" i trädgården:
1. Höstaster - aaaargghh!! Relativt fula hela säsongen när man vistas ute, ända tills de behagar blomma lagom till att utemöbler, grill och människor försvinner in i huset!
2. Aklejor - frösår sig på de mest otippade ställen - på komposten, i pionbuskar och vinbärsbuskar (inte runt buskarna utan inut dem - ser ut som jag har lila vinbär?!)
3. Praktlysing - suck!
4. Mynta i kryddlandet... poppar upp överallt UTOM där jag planterade den förra året!
Höstastern håller jag med om fattar inte varför jag införskaffade en sån. Den sprider sig ja...förvisso int eohämmat (än) men tja när det äntligen kommer blommor då har jag slutat titta i trädgården för länge sen
Mynta, det var första misstaget jag gjorde, en pallkrage med kryddor och ja mynta...året efter var där nästan bara mytna, kom ihåg att salvian ståg och nickade och såg ledsen ut, den hade i vart fall klarat sig. Men jag lyckades faktiskt rensa bort den, kasta ut dne i diket vid åkern och tänkte att där kan den sprida sig...men inte kom det nån mynta. Inte gör det nåt heller, för jag gillar inte nes munta.
Praktlysingen jag den har jag själv tagit upp. Aklejorna däremot har jag ett bra förållande till. Jo de är många och växer här och där, men de stör mig inte och har heller inte tagit över nåt.
Men sen kom jag på betr. kryddor. Oregan, det satte jag också första året, de bor numera i en egen pallkrage. Men här och där på tomten så växer det numera oregano. Jag borde klippa blommorna, men humlorna verkar så förtjust ai dem så jag kan bara inte...Som tur är har d emest fröspritt sig till områden där det mest växer höggräs. Luktar pizza när man räjer med trimmern.
Helén