CITAT (*Stintan* @ 16-06-2012, 09:59)

Det gäller att lära sig se möjligheterna istället för omöjligheterna.
Att påstå att inte det som är utanför oss påverkar oss tror jag inte att man kan. Är det struligt runt omkring oss i den närmaste omgivningen så påverkar det absolut vårt humör. Nog är det väl svårt att vara glad och känna ro i sinnet om ens barn blir sjukt eller hunden t.ex. Vissa människor är också energitjuvar och det påverkar också humöret. Människor som ständigt klagar och gnäller blir väl ingen glad av att höra.
Däremot kan vi i varje fall till en del välja bort negativ yttre påverkan.
Vi har samma inställning ser jag. Inte går jag ständigt omkring och är irriterad över sådant jag inte kan göra något åt men visst blir jag negativt påverkad .
En del negativt som hänt har gjort att man känner tacksamhet för det som man fortfarande kan göra men inte kan jag känna tacksamhet för min ena sons obotliga sjukdom t ex .
Jag tycker nog att det där med att positiva tankar kan göra att man kan bli frisk är något påhittat av någon som inte tror på läkarvetenskapen . Inte kan min man bli bra i sitt knä genom att tänka positivt , vi har gjort det efter alla fyra operationerna men inte har det hjälpt .
Inte blir jag mindre handikappad genom att tro att jag ska kunna göra allt det som jag kunde göra förut , inte kan jag sluta med morfinet och inbilla mig att jag inte har ont osv osv.
Nej , helt klart påverkas vi av än det ena än det andra , både roligt och jobbigt , och det är det som styr över hur vi mår.
Visst är jag trots allt tacksam över att det inte är värre än det är med oss med det gör ju inte att vi blir friskare , det gör det hela lite mer uthärdligt helt klart men inte blir vi som sagt var friskare.
Tror ni verkligen att den som t ex har mist en arm kan få den att växa ut igen genom att tänka positivt ?!