|
Det finns lite olika taktiker för att lyfta en pumpa. Så länge de är så pass "små",337,5 kg som min pumpa så är det enklaste att Tilta lite å pumpan och lägga under en pressenning. Är man sen sex personer så är det inga större problem att lyfta den. Lite otäckt är det dock då de är rätt ömtåliga för slag. Tappar man den så är det över... För Pumpor över 500 kg bör man nog ha en traktor. Det finns rätt fiffiga lyftanordningar kostruerade för detta i USA. Det blir ett angenämt problem nästa år?
För att få en pumpa att växa sig riktigt stor, säg +200 kg så måste den naturligtvis ha mycket näring. Det går dock utmärkt att förstöra en planta med för mycket näring också. Jag tror att jag i snitt ger varje planta 300 liter vatten om dagen under den mest intensiva tillväxtperioden.
Rätt frö är också en viktig faktor. Den enda sort som gäller är Atlantic giant. Min erfarenhet (från tidigare utdelade fröer) är att det med frö från samma planta kan sluta på 10 kg eller 300kg. Den pumpan jag hade i fjol blev 300 kg precis. Samma frön som jag gav bort resulterade i en handfull pumpor alla under 50 kg . Nu kommer poängen. Är man nöjd med en pumpa på 200 kg så går det bra med vilket Atlantigiantfrö som helst. Vill man slå världsrekord så gäller det att hitta en korsning av tidigare pumpor som har rätt potensial.
De frön jag har att erbjuda är dels från årets 744 ornskov (337,5kg) som är en korsning av två bra pumpor över 400 kg. (1000gustouwx996bobier) Jag har också frön från fjolåret som är en offspring av 723 bobier. 723 bobier har gett fler pumpor över 1000 pound än någon annan. En offspring är teoretiskt samma sak då den är pollinerad med sig själv och borde ha samma genetiska förutsättningar. Själv kommer jag i år att testa min 744 samt något nytt frö vad det nu kan bli.
|