CITAT (Rapunzel @ 16-06-2012, 21:26)

Vilket fint träd du har! Och ser jag rätt ? Har du redan blom i det ? Är inte det väldigt tidigt? Tack för tipset med vattningen. Jag tycker alltid att det är så svårt att veta när man ska börja med det. Och ska man beskära det då när man börjar vattna eller när gör man det? För visst ska man det, eller .? Ja som du ser är jag verkigen novis när det gäller ett sånt här träd. Därför är det toppen med detta forum när man kan få dela erfarenheter

.
Det är min första syrenhortensia så jag är novis på dem också.
Blev lite förvånad när den satte blomknopp redan i maj då de flesta jag sett har blommat framåt juli/augusti - ibland ännu senare. Knopparna har dock inte slagit ut ännu utan det tar nog ett par veckor till, tror jag. Tyvärr fick jag ingen lapp med så jag vet inte vilken sort det är. Det kanske finns tidiga sorter? Det enda jag vet om den är att det är en vit syren-/vipphortensia.
Likadant med beskärning. Jag tog bara bort lite döda grenar i år och tänkte börja googla framåt JAS för att se om och hur den skall beskäras.

Om jorden är torr när tjälen börjar släppa i krukan (det kan ju bli så om den står under tak) skulle jag ge lite, lite vatten för att sätta igång den. Sedan kan man ge mer när man ser de allra första små bladknopparna.
Frågan är väl hur många här på forumet som har erfarenhet av syrenhortensia i kruka? Jag skulle kunna tänka mig ett par, tre stycken - kanske. Men, vi får hoppas att det är fler och att några hittar hit och kan delge oss sina erfarenheter. Annars får vi dela med oss av varandras erfarenheter under tiden.

Däremot har jag ju i nästan 20 år odlat det mesta möjliga och omöjliga i krukor på min terrass. En del har funkat och en del inte alls.
Redigerat av Kryddan03: 16-06-2012, 21:11