Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Uppstammad Syrenhortensia
          Rapunzel
          Inlägg 14-06-2012, 18:55
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 69
          Medlem nr: 13 923

Hej Hej
          Ja då har man gjort en tur till handelsträdgården igen. Vilket händer ofta den här tiden. Och gör plånboken tunnare och tunnare. Och har nu köpt en uppstammad syrenhortensia att ha på min balkong. Kan det funka tror ni? Att få den att övervintra och att trivas? Nån som har någon erfarenhet av såna kanske ??? Skulle gärna vilja ha råd och tips och erfarenheter.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Rapunzel
          Inlägg 16-06-2012, 20:26
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 69
          Medlem nr: 13 923

Vilket fint träd du har! Och ser jag rätt ? Har du redan blom i det ? Är inte det väldigt tidigt? Tack för tipset med vattningen. Jag tycker alltid att det är så svårt att veta när man ska börja med det. Och ska man beskära det då när man börjar vattna eller när gör man det? För visst ska man det, eller .? Ja som du ser är jag verkigen novis när det gäller ett sånt här träd. Därför är det toppen med detta forum när man kan få dela erfarenheter thanks.gif .

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 16-06-2012, 21:09
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem nr: 3 013

CITAT (Rapunzel @ 16-06-2012, 21:26) *
          Vilket fint träd du har! Och ser jag rätt ? Har du redan blom i det ? Är inte det väldigt tidigt? Tack för tipset med vattningen. Jag tycker alltid att det är så svårt att veta när man ska börja med det. Och ska man beskära det då när man börjar vattna eller när gör man det? För visst ska man det, eller .? Ja som du ser är jag verkigen novis när det gäller ett sånt här träd. Därför är det toppen med detta forum när man kan få dela erfarenheter thanks.gif .

Det är min första syrenhortensia så jag är novis på dem också. biggrin.gif

Blev lite förvånad när den satte blomknopp redan i maj då de flesta jag sett har blommat framåt juli/augusti - ibland ännu senare. Knopparna har dock inte slagit ut ännu utan det tar nog ett par veckor till, tror jag. Tyvärr fick jag ingen lapp med så jag vet inte vilken sort det är. Det kanske finns tidiga sorter? Det enda jag vet om den är att det är en vit syren-/vipphortensia.

Likadant med beskärning. Jag tog bara bort lite döda grenar i år och tänkte börja googla framåt JAS för att se om och hur den skall beskäras. wink.gif

Om jorden är torr när tjälen börjar släppa i krukan (det kan ju bli så om den står under tak) skulle jag ge lite, lite vatten för att sätta igång den. Sedan kan man ge mer när man ser de allra första små bladknopparna.

Frågan är väl hur många här på forumet som har erfarenhet av syrenhortensia i kruka? Jag skulle kunna tänka mig ett par, tre stycken - kanske. Men, vi får hoppas att det är fler och att några hittar hit och kan delge oss sina erfarenheter. Annars får vi dela med oss av varandras erfarenheter under tiden. biggrin.gif

Däremot har jag ju i nästan 20 år odlat det mesta möjliga och omöjliga i krukor på min terrass. En del har funkat och en del inte alls. smile.gif

Redigerat av Kryddan03: 16-06-2012, 21:11

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-01-2026, 04:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon